top of page
DSC01302_edited.jpg
natasja knap.jpg

Natasja Knap

artistiek onderzoeker & trainer

Bijzondere aandacht voor de rol van ‘het verhaal’ in identiteitsvorming van mensen en culturen en de subjectieve waardering van plekken en dingen. 

whatsappen of bellen kan via

06 4632 4790

emailen doe je naar

voor studio bezoek of koffie* moet je hier zijn

Galvanistraat 28
8861 NC Harlingen

*ik brouw 'em vers, dus laat eerst even weten dat je komt. 

Mijn geheime kracht? Toverballen vangen!

Mijn oma bracht met haar verhalen alle dooie dingen – en mensen! – tot leven. Sindsdien zie ik overal om me heen verhalen. En weet ik: verhalen maken ons tot wie we zijn. Dat wat we over onszelf vertellen en over de plaatsen die we thuis noemen, dát verhaal, dát probeer ik te vangen. Best lastig, want met elke nieuwe vertelling verandert er iets. 

 

Juist dat veranderende aspect, dat maakt het zo boeiend. Het is als vragen welke kleur een toverbal heeft terwijl hij nog in je mond draait. Elk volgend moment onthult steeds weer een nieuwe kleur, een nieuwe smaak, een nieuwe laag van betekenis. Zo is het ook met de verhalen die we leven, delen en ons vormen; ze zijn nooit statisch, altijd in beweging, altijd in ontwikkeling. 

 

In mijn zoektocht om 'toverballen' te vangen, gebruik ik artistiek onderzoek (art based research). Deze aanpak stelt me in staat om niet alleen de oppervlakkige laag van gebeurtenissen te verkennen, maar ook diepere betekenissen en onderliggende ideeën en emoties te bloot te leggen. Het is een proces waarbij kunst niet alleen een medium is, maar ook een methode van onderzoek, een manier om vragen te stellen en antwoorden te zoeken.

Verschillende rollen

Mijn ervaring in artistiek onderzoek en kunst-/cultuureducatie, zowel vanuit mijn eigen beeldende praktijk als voor opdrachtgevers (semi-overheid, onderwijsinstellingen en NGO’s), deed ik op in verschillende rollen.

Trots ben ik op mijn samenwerking met De Vrolijkheid en Kunstacademie Friesland. Onderstaand vind je een selectie. 

Initiator ontwikkelruimte voor artistiek onderzoek en verdiepingstrajecten kunstenaars 

Programmacoördinatie diverse kunstprojecten tijdelijke gemeenschappen 

Ontwikkeling KunstLab voor jonge kunstenaars (tot 25 jaar) 

Opleidingscoördinatie ABK kunstacademie Friesland

Procesbegeleiding beeldend en theoretisch artistiek onderzoek aankomende en gevestigde kunstprofessionals. 

Recente training/opleiding
 

2023

ART BASED LEARNING Kunst als kennisbron voor existentiële vragen. Kunst in de breedste zin van het woord! Schilderijen, beelden, poëzie, dans, boeken, films of andere uitingen. Een beproefde methode om tot nieuwe inzichten te komen.

2022

ABL 2: ARTISTIEK ONDERZOEK (ABR) 

  • Denken in vermoedens

  • Denken in toeval

  • Denken in beelden

  • Denken vanuit jezelf

2022

Gespreksleider VTS VTS is een methode met  geleide groepsdiscussies. Deze aanpak nodigt uit tot een onderzoekende houding en actieve deelname. VTS biedt een veilige omgeving om nieuwe zienswijzen te ontwikkelen en te verkennen. 

bottom of page